24 februari 2009

De zweep van Bob

Dik ontving vanmorgen een email van Bob:
Dag Dik,
Heel erg vervelend: Manon is hardstikke ziek. Is weer in bed gekropen.De dames zullen dus aan de slag moeten met de tekstkennis vanavond. (...) Op de stoel met de ruggen naar elkaar toe in volle concentratie door de tekst heen. Alleen voor René heeft dat weinig zin.
Hartelijke groet,Bob
Email van Dik aan spelers:
Hallo Dames en Heer,
Manon is er vanavond niet. Van Bob heb ik de instructie gekregen een stevige tekstrepetitie te houden. Groeten.

Reactie van Bob:
De zweep erover. Woeha! Ik heb Astrid ook al gemaild met de tekstopdracht. Met uitdrukkelijke toevoeging: UIT HET HOOFD.
Succes Dik.Groet,Bob.
Wie is toch die Bob, die zulk een opzwepende opdrachten aan Dik weet te geven? Hij heeft iets met Manon en, naar het schijnt, ook iets met toneelspelen. Komt zelfs af en toe Manon vervangen bij een repetitie en geeft gevraagd en ongevraagd advies over hoe een tekst het best over het voetlicht te brengen. Wie is toch die geheimzinnige Bob? Dat, dames en heren, is en blijft voorlopig het geheim van Cameleon.

Ik ben vanavond geweest en het werd een prachtige tekstrepetitie, met de ruggen tegen elkaar, en met veel 'graafwerk' boekten we tot ieders tevredenheid best goed resultaat. Ik zeg, vanaf nu geen tekstboekjes meer, niet meer spieken, wel graven, veel graven en leren natuurlijk, vanzelf.
Dan wordt het nog wat, maar dat wisten jullie naturlijk al lang!

15 februari 2009


Dit Dames en heren is Esther de Boer-Van Rijk. Mag ik haar even voorstellen....in haar glansrol als Kniertje. U misschien nog bekend. Marx en Jaap stonden bij ons in de mispogge bekend als de familie Van Dalsum. Een ander oud theatergeslacht. Maar nu echter zij is een ware opvolgster van Esther. Mede door haar bejubeling van "warme prak" zie ik deze scene voor me.
Soms is het leven te mooi. Vroeger voor de tijd dat er plastic voedselgedoe bestond gingen mensen met een pan naar de Chinees. Of twee pannen. Mijn moeder deed dat nooit. En kreeg haar bestelde waar mee in kartonnen bakjes of zoiets. Toen ik haar vroeg waarom ze nooit met een pan ging was haar antwoord....ik ben Esther de Boer-Van Rijk niet. Vandaar dat haar naam in mijn familie nog steeds weerklank heeft.
Nog een stukje over Esther.
Bij haar gouden jubileum in 1923 had de gemeente Amsterdam beloofd dat er in de nieuwbouwplannen van de stad een stuk grond gereserveerd zou worden voor een kleine villa voor Van Rijk. Enkele jaren daarna bezochten twee ambtenaren onaangekondigd haar bovenwoning. Van Rijk dacht dat de belofte eindelijk ingelost zou worden: 'U komt zeker van het stadhuis heren, om mij te vertellen dat mijn huisje klaar is'. De heren keken elkaar aan, schuifelden wat ongemakkelijk, en een van hen zei: 'Neen, mevrouw, helaas niet. Wij zijn van de belasting, wij komen beslag leggen'. Zelfs haar erepenningen waar ze zo trots op was ontkwamen niet aan beslaglegging. Het had een scène uit een stuk van Heijermans kunnen zijn.
Misschien heeft Marx de penningen van Esther wel in haar verzameling
Dik

14 februari 2009

Geen stilte meer

Aangemoedigd door een email van ons aller Willem klim ik toch ook maar weer in de blogpen. Kijkende op het blog zie ik dat de waterratjes een borrel plannen op 15 maart. Lijkt me ontzettend gezellig aangezien de Kafkameisjes een repetitie hebben gepland op die dag, in Atelier Westeinde als ik het me goed kan herinneren. Worden wij Kafkameisjes eruit gemikt om 4 uur of mogen we meeborrelen?

13 februari 2009

Alsof De Grote Stilte Was Ingevallen, Maar Toen Dit

Hallo Waterratjes.
Er is heel wat water naar de zee gevloeid voor Water dan werkelijk op de planken werd gebracht. Nu is het Waterfestijn afgelopen maar het verdient uiteraard wel een gezellige afsluiting. Het bestuur stelt dan ook voor om zondagmiddag 15 maart rond 16.00 uur bij elkaar te komen in Atelier Westeinde en aldaar met een al dan niet alcoholische ‘borrel’ en een hapje een Waterslot aan te brengen! Er zijn helaas op deze termijn geen opties voor andere (zon)dagen dus ik hoop van harte dat jullie allemaal kunnen!!! Laat het mij alsjeblieft (per omgaande) weten want als er teveel ‘afvallers’ zijn, zullen we toch verder in de tijd moeten gaan kijken; het wordt dan wel april vrees ik….Ik hoop tot 15 maart!
Mede namens Dik en Henk,
hartelijke groet,
Lies.


Geachte Mevrouw Lies.
Aangezien uw bericht een hoogste prioriteit had,
stuur ik u direct een antwoord.
15 maart, 16 uur, zal in de agenda genoteerd worden,
zodat ons personeelslid Mevrouw M. Warmerdam aanwezig zal kunnen zijn.
Dan moet ze 's morgens maar wat vroeger en harder werken.
Tevens maar een hartelijke groet aan de heren Henk en Dik.
Mijn groet aan u,
Dhr. J. Eerland
delta 98 den haag
van Leeuwenhoekstraat 62,
2516 GH Den Haag / The Hague,
The Netherlands
P.S. Ik ben er van op de hoogte dat Mw. Warmerdam ook wel een aardig potje kan koken.
Met alle plezier geef ik haar nog een fikse opdracht hiervoor, kan ze nog eerder op staan die zondag.
Maar nu ik erover zit te denken ....... gaat dit soms weer over
TONEEL ????!!!!!
Nou dan zeg ik u maar gelijk dat ik het dan niet doorgeef,
het was allemaal al erg genoeg, altijd dat gezeik over toneel, zij er altijd mee bezig, mij zelfs nog aan het werk gezet,
zij helemaal huilend en over d'r toeren na die recensies, ik heb professionele hulp in moeten roepen, weet u wat dat kost!!!!!!
Ik ben zelfs op de vinders getikt door de ARBOwet controleurs, dat ik haar in gevaar heb gebracht door haar dat maar te laten doen,
dus u begrijpt dat ik het niet kan toelaten dat zij er weer mee geconfronteerd wordt.
En ook niet stiekum bellen hè !!!!




Bijzonder geachte en gewaardeerde heer J.
Verbijsterd nam ik het laatste deel van onderstaand bericht tot mij!!
O jé o jé: de waterlanders stromen mij nu over het aanminnig (zongebruind) gelaat.
Gij kunt haar ons niet onthouden (al dan niet met koude of warme prak)!!
Marx: de stuwende, stimulerende, verfrissende, verwoestende, onstuimige golfslag van water!!!!!
Uit het diepst van mijn tere kinderzieltje betreur ik het feit dat volslagen onkundige personen het hebben gewaagd kritieken met enige negativiteit te berde te brengen!
Voorwaar ik zeg u, als het aan mij had gelegen, dan zou er moord ende doodslag hebben gewoed onder deze personen!
Gelukkig voor hen zat ik op het zonnige La Palma toen deze vuige uitvloeisels van hun vergiftigde pen mij onder ogen kwamen!!
Uiteraard hebben wij ook de grootste waardering voor uwer inspanningen, zowel die ten aanzien van toneel als ten aanzien van het restoreren van het gewonde dan wel geplette ego van ons aller Marx.
Mocht u nog problemen verwachten met de Atrbo-controleurs, schroom dan niet mij onmiddellijk in te schakelen daar ik destijds nauw betrokken ben geweest bij de totstandkoming van die wet en regelmatig hoorzittingen op dat terrein met mijn sprankelende aanwezigheid verlevendig!
Namens alle watertrappelaars verzoek ik u toch dringend het bericht door te geven aan eerdergenoemde MARX.
Hoewel het geenzins in mijn aard ligt mijn toevlucht te nemen tot dreigende taal moet ik u ervoor waarschuwing dat bij nalatigheid uwerzijds er HEL ENDE VERDOEMENIS dreigt van de zijde van alle waterROTTEN!
Met de meeste hoogachtig
(en met tedere groet voor Marx die onlangs verjaarde)
mw. E.M.G. Oldenhof-Meddens
ook bekend als
NotuLies