30 september 2009

heel gezellig

Het was zaterdag een gezellige nazit. Helaas zat ik bij tante jetje tijdens de prijsuitreiking. Maar gelukkig ben ik toch nog even langsgegaan. Meer om troost te bieden waar nodig vanwege het niet winnen van al die prijzen. Ik was heel erg verbaast om te horen dat we dus wel iets wonnen. Omdat er veel negatieve reacties waren na de voorstelling. Ik vind het heel erg leuk dat Marx haar inzet en moeite maar ook haar niet te stuiten flow van fantasie en energie een prijs haar een prijs heeft opgeleverd. Er was een periode dat ik bijna dagelijks e-mails ontving met nieuw materiaal om te lezen. En dat weer tot een geheel brouwen. Wat heb ik gelachen als ik op de antiekmarkt alle nieuwe verwikkelingen van de familie Bonder hoorde. En ik denk dat ik dit het mooiste Scat decor vond. Ik kan me herinneren dat jullie (spelers) de muziek helemaal niets vonden. Gelukkig vonden Marx en ik het prachtig. Nou prijswinnaars Thijs en Marx geniet er maar van. Glimmen jullie al een beetje? Of moeten jullie nog een keer in de bijenwas?
Dik

WOW en Yesss

Ik emailde het al: het is geweldig en, ik durf he haast niet te zeggen, toch wat onverwacht. Niet omdat Marx en Thijs dit niet ten volle verdienden maar omdat ik aan het rapport (als geheel dan) toch niet zo'n stralende herinnering had. Derhalve was ik vooral verrast door de nominatie van de voorstelling... Maar men is blijkbaar op dwalende schreden teruggekeerd en tot het inkeer en juiste beslssingen gekomen!

Helaas kon ik er niet bij zijn maar Marx verslag maakt veel goed! Halsreikend kijk ik uit naar Ali's recensie :-). Marx, Thijs en gewoon ook heel Camaleon: gefeliciteerd, we did it! (eh they did it).

29 september 2009

Amai!

Het is te zeggen, Cameleon ik ben trots op u!
Ge hebt dan toch een grootse prestatie geleverd met een project dat we een paar jaar terug zo onbezonnen zij het met veel enthousiasme zijn gestart en dat ei zo na nooit was opgevoerd.
Maar enfin, uiteindelijk is het toch goed gekomen en zie: er is zowaar een jury die het nog waardeert ook!
Allen van harte gelukgewenst!
Vermits ik mij nu naar het Vlaamsch toneel ga begeven, ik heb er echt goesting aan gekregen weer actief te worden op dat vlak. Allicht dat Cameleon over een jaar of 2 van deze ervaring kan profiteren...

Met beste groet,

Bertram

Euh...

Ik ben ook heel blij hoor!

Alleen wat korter van stof.

Iedereen bedankt.

Thijs

Fietstassen en Snelbinders

Hoe vaak Willem en ik elkaar, afgelopen zaterdag in het Koorenhuis, bevreemd, maar ook verrast aankeken, laat zich raden.

Ik was echt een beetje stil toen ik daar op het podium stond, om de 1ste prijs voor een bijzondere prestatie in ontvangst te nemen.
Wel kon ik uiteindelijk uitkramen dat ik best ook wel een andere prijs wilde.
Toen riep die, beslist geinige, presentator of ik dat dan wel allemaal mee kon nemen.
Jazeker, want ik had net daarvoor tegen Ali gezegd, dat ik dat kon ik, dus kon ik datzelfde herhalen in de microfoon; dat ik een heeeeleboel mee naar huis kon nemen, want ik had 2, zuuuulke groooooote fietstassen, 2 snelbinders, zelfs dan nog ruimte om Willem, dubbelgevouwen, achterop mee te nemen.
Tja, als je dan werkelijk, direct daarna, weer omhoog moet klimmen, waar je handen weer vol worden gestopt met traktaat, dan zou je toch helemaal stil vallen.
Gelukkig gilde ik niet: MEER MEER MEER.
Maar wist toch Thijs te noemen en het klote licht.
Nou toen was het natuurlijk alleen maar leuk.
Alie zat ook de hele tijd te giechelen en blind te schrijven aan een recensie, maar ze gaf me ook een keer een corrigerende tik, terecht.
Ik mag, omdat het terecht was, dus ook niet vertellen wat ik had geroepen (niet zo heel hard)

Toen Scat Cameleon ook nog genomineerd werd voor de beste voorstelling, rolden Willem's en mijn ogen bijna de Prinsengracht op.
Zodra het afgelopen was, konden we Thijs bellen, nou ja Charlotte nam op, die riep naar Thijs dat' ie een prijs had gewonnen, ze schoten de straat op, holden de hoek om, en kregen de prijs, penning en champagne in hun handen gedrukt.

Weliswaar stond mijn naam op al die trofeeën, maar dat mocht de pret niet drukken.
Wel hebben we daar nog even over ge-emailed, ik denk dat het komt omdat er een aantal jaren geleden door de competitie-leiding is besloten om de naam van de regisseur te voeren, omdat vormgeving een groter geheel is; denk naast al het schone, fraaie, inventieve, baanbrekende, emotionele, dramatische, technisch hoogstaande, begrijpende, passende, kleurrijke, leuke, grappige, kabbelende, grafische, van Thijs, ook aan grime (Yvonne en Ina) uitvoering decorstukken (Jaap en Richard) lichtontwerp (Marx - en niemand anders), muziek (Dik en Marx), kleding (Marx met ideetje, maar uitvoering door Miriam en Charlotte) uitvoering vloerplan (Marx, Willem, Henk) attributen, beamer, en al dies meer zij.
Het ziet er naar uit dat de competitieleiding toch welwillend staat ten opzichte van ons verzoek, om de naam van Thijs op de trofeeën te graveren en voor eeuwig zichtbaar te laten zijn.

Ik heb inmiddels Yvonne, Richard en Bertram ook gefeliciteerd en bedankt voor hun bijdrage.
Bertram is helemaal blij en van de weeromstuit gaat'ie vanavond direct een cursus Vlaamsch Toneel doen.

Maar iedereen bedankt !!!!!
Het was leuk !!!!!

Marx

26 september 2009

toneelcompetitie

Vandaag was de prijsuitreiking van de HVA toneelcompetitie 2008-2009.
Cameleon bleek met de voorstelling WATER genomineerd voor drie catogorien:
- Bijzondere prestatie: "De zelfgeschreven tekst (van Marx Warmerdam) is origineel en knap geschreven. De bedoeling en de sfeertekening zijn goed te begrijpen."
- Vormgevingsprijs: "De vormgeving (van Thijs Geritz) is consequent, erg zorgvuldig, simpel ogend en heel doeltreffend. Iedere locaties heeft een duidelijke eigen plek met een lichtbron. (...) De projectie is schitterend. Het beeld in samenspel met de acteurs is goed getimed. (...) Alle details zijn in ogenschouw genomen en met preciesie vormgegeven."
- Voorstellingsprijs: "Te cleane spanningsloze voorstelling, die op den duur saai overkwam. Het aardse, boerse, karakter dat je wel uit de tekst kan halen mist in de voorstelling. De opvallend mooie projectie en de zorg voor de gehele vormgeveing blijft je bij."
En het bleef niet bij nominaties. Cameleon kreeg prijzen voor:
- Bijzondere prestatie: Piet Cornet beker voor Marx Warmerdam.
- Vormgevingsprijs: Ton de Booy trofee voor Thijs Geritz.
Overigens zijn er ook prijzen te verdelen voor acteerprestaties. Daarbij waren geen nominaties voor Cameleon. Wat niet wil zeggen dat we niet kunnen spelen hoor. Er zijn gewoon een hoop andere verenigingen met nog veel betere acteurs....
Marx en Thijs gefeliciteerd!

19 september 2009

Oh Dad, poor Dad, Mama has hung you in the closet, and I am feeling so sad....