8 juni 2009

Harem in het archief

Kafka's Harem is toegevoegd aan het on-line archief. Alleen de foto's volgen nog. Kost even tijd om tussen de bedrijven door uit bijna 200 foto's de mooiste te pakken. Maar de rest staat er in. Dus ook de recensie uit de Haghespel.

Klik hier voor de directe link.

5 juni 2009

monnikenwerk


Hebben alle vogels nesten begonnen, behalve ik en jij. Waar wachten wij nu op?


Molenaar, twee zakken meel graag

Zomaar een citaat uit een wonderlijk boek, van een bewonderde schrijver.
Eigenlijk wil hij het over iets anders hebben dan graan, en hoeveel zakken, en graag of niet graag.
Hij wil iets citeren, iets wat door een ander geschreven is:
quid expectamus nunc abent omnes volucres nidos inceptos nisi ego et tu hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic enda thu wat unbidan we nu
Ondanks het feit dat het niet bekend is wie dit stukje tekst heeft geschreven, geeft de bewonderde schrijver ons, terecht, de volgende informatie:
anoniem, eerste kwart van de twaalfde eeuw
En de bewonderde schrijver citeert niet deze tekst zonder enig toevoegsel, want als je citeert heb je daar een reden voor, mogelijk duiden de woorden iets wat je graag nogmaal, maar in een andere vorm vertelt wilt hebben, en die licht je toe. In dit geval wil de bewonderde schrijver aantonen dat het geciteerde niet zo simpel kan én mag zijn zoals het eruit ziet, er moet iets meer aan de hand zijn.

De bewonderde schrijver helpt mij vaker in tijden waar woorden te kort schieten, hij geeft mij weer woorden van anderen, zoals wellicht bekend:
Je moet niet alleen, om de plek te bereiken,
thuis opstappen, maar ook uit manieren van kijken.
Er is niets te zien, en dat moet je zien
om alles bij het zeer oude te laten
Herman de Coninck, uit: In Liefde Bloeyende, door Gerrit Komrij

In de tijd dat deze tekst vaak voor ons te horen was, heb ik altijd over het woordje - zeer - heen geluisterd, gewoon niet gehoord, was ook hier méér aan de hand?

3 juni 2009

Misschien is dit de reden.

Armin,
Ik weet niet of de emails hebt gelezen die ik naar je huis emailadres heb gestuurd over het opheffen van Cameleon want je hebt niet gereageerd. Voor de zekerheid dit mailtje naar je werk. Na de desastreuze afronding van Kafka, ik doel op de onaangenaamheden achteraf, is besloten niet meer met Cameleon verder te gaan op de oude voet. Veel leden hebben overigens in eerste instantie opgezegd toen ze hoorden wat er is gebeurd. Inmiddels heeft met degenen die aangaven dat te willen een overleg plaatsgevonden en is besloten Cameleon vooralsnog een slapend bestaan te laten leiden. Ik neem aan dat je gezien je opstelling de laatste tijd en tijdens het onaangename voorval ook niet veel zin meer zou hebben om met Cameleon door te gaan. Tijdens de bijeenkomst bleek dat dat gevoel wederzijds is, je houding tegenover met name Willem word je erg kwalijk genomen evenals het feit dat je hem niet te hukp bent geschoten tijdens die avond; je kent Willem toch langer van vandaag. Daarom moet ik je, met pijn in mijn hart gezien onze lange gezamenlijke voorgeschiedenis bij Scat, meedelen dat je niet langer lid bent van dit ‘slapend Cameleon’. Ik hoop dat je elders een club vindt waar je je beter op je plaats voelt dan de laatste tijd bij ons het geval was.
Groet,
Lies