25 februari 2010

Koersk monologen

Voor degenen die ik niet bereikt: 't Kofschip speelt 3,4,5,6 en 7 mrt. in Zeebelt theater De Koersk monologen. Wellicht leuk om te zien, omdat Cameleon dat stuk ook heeft gebracht! Ik ben gevraagd om 'Vera' te spelen!

Wellicht tot een van die dagen!

Lies

21 februari 2010

opzij opzij opzij
maak plaats maak plaats maak plaats
miriam die heeft ongelofelijke haast
ze heeft nog maar een paar minuten tijd

ze moet weer rennen springen vliegen duiken vallen duiken opstaan en weer doorgaan
ze kan nu echt wachten ze kan nu echt niet langer blijven staan

maar 14 maart staat ze stil
want voor soep met ballen, erwten, tomaten en andere heerlijkheden
plus het gezelschap van andere soepliefhebbers die niet vies zijn van een potje prietpraat
is zij absoluut te porren haar bezigheden te laten voor wat het is
en aan te schuiven voor een heerlijke middag slurpen!

moet ik nog een stokbrood onder mijn oksel meenemen?

13 februari 2010

nou daar gaat ie dan hier een recept

Songtekst: Lurelei - "Soep blues"

Hey brother, wil je soep
Hey brother, wil je soep
Wil je soep van witte bonen
Wil je liever minestrone
Hey brother wil je soep

Wil je kippe-, erwten- of tomatensoep
Of suiker in de soldatensoep
Wil je uien-, linzen- of kerriesoep
Of veulen-, hengst- of merriesoep
Hey brother, wil je soep

Adam en Eva in het paradijs
Die zongen op de alleroudste wijs
Haal de soeppan
Haal de soeppan
Haal de soeppan en ik maak erwtensoep

De stokoude Methusalem
Riep schallend door Jerusalem
Haal de soeppan
Haal de soeppan
Haal de soeppan
En ik maak erwtensoep

Ik neem wat pieterselie
Een pietsie pieterselie
Peper, zout en kerry me home
Wat prei, een beetje selderie
De pan op het vuur en 1-2-3
Oh, wat een aroom'

Brother, brother kijk es gauw
Brother kijk ik hou van jou
Brother kijk eens hoe ik tranen spui
Maar al het vocht dat ik vergiet
Komt heus niet voort uit echt verdriet
Brother, ik snij enkel een ui

Nu de erwten: twee pond
Dan het water: twee liter
Het water loopt me in de mond
Want niemand geniet er
Zo van het husselen, zo van het roeren
Laat ze maar puzzelen, laat ze maar loeren
Noboddy knows het recept
Nu nog wat mengelen, nu nog wat roeren
Laat ze maar hengelen, laat ze maar loeren
Nobody knows het recept

Soep, soep, de soep is klaar, leve de groene erwt
Soep, soep, de soep is klaar, brother het is snert...

Tekst: Ben Rowold, muziek: Han Reiziger

de soep wordt niet zo heet gegeten....

als hij wordt opgediend.... Maar hopelijk wel op 14 maart, om 14.00 uur want ik houd van hete soep. Voor de goede verstaander heet in de zin van zeer warm en niet van scherp kruidig of wat dies meer zij!

In ieder geval is de datum opgenomen in mijn google calendar dus dat kan niet meer fout gaan! Ik ga er zeker vanuit dat Marx soep veel soeps is! In dit geval is de so(ep) de kool zeker waard en heeft Marx niemand in zijn of haar so(e)p laten gaarkoken. Welnu genoeg gezemeld ...Ik ga er vanuit dat deze dag niet in de soep loopt want dat zou toch linke soep zijn!

tot dan dan

Liesss

En ... de ... winnaar ... is ...

Dik vroeg of ik nog overzicht had.
Nee, geen overzicht.
Wel vernieuwde, maar onminderde, inzicht.
En het vooruitzicht dat er altijd wel iemand niet kan.
Ik ga een datum prikken om een hapje te prakken.
Ik prik ... hé, de ezel springt weg ... hij vlucht het balkon op ... dreigt er nu vanaf te springen ...
raakt verstrikt in de kersenboom ... twee staartmezen vliegen in doodsangst weg van het voerballetje ... belanden achterwaarts in de vijver ... vriezen direct vast naast een wak ... oooohhh daar komt die grote goudvis ... z'n bek gaat open ... pats ! een katteklauw slaat hem terug het wak in ... de kat likt de mezen vrij van ijs en komt binnen omdat'ie ondertussen een kouwe kont heeft gekregen ... of ik nog soep heb ? Ja, kommaar Toe's, je bent toch al te dik, soep zat.
En dan ook nog over voor de 14de maart,
een fraai gekozen datum,
een zondagmiddag,
om 14uur,
heldere tijd,
dikke soep,
kan iedereen weer op tijd voor het eten thuis zijn.

Liefst tot dan !

Marx

11 februari 2010

Soep?


Afkooksel van vlees, Veel omhaal van woorden.
Uit soep is veel te kiezen. Er is al een liedje over gezongen door Jasperina de Jong in het begin van de jaren zestig. Ik vind dit wel een jaren zestig soepje. En een jarenzestig afbeelding. Maar is het nog zo gezellig als toen?
We gaan het merken.
Dik

2 februari 2010

Taart?Wie?Waar?Wanneer?






Taart. Alleen het woord al. Wat een feest. Maar ja. Mag dat zomaar. Ik hoor dreigende voedingsdeskundigen. Glucosevergiftiging!
Hierbij deze penning cadeau. Het is maar een kleinigheid maar de tekst is zo aangenaam. Van een van Marx favoriete beeldhouwers. A.Roth