14 augustus 2011

Trip down memory lane

Afgelopen week ben ik eindelijk bij Dik en Willem geweest voor de inzage van het Cameleon-archief. Ze blijken dus niet veel archief meer te hebben, zeker niet van de vroege periode. Cameleon blijkt al vanaf 1976 te hebben bestaan, maar dat zou je niet denken als je in het archief op de website kijkt. Dat loopt vanaf 1988. Dat blijkt dus ook grotendeels met spullen van Lies en Armin te zijn opgebouwd, die vanaf die periode lid waren.

Heeft iemand ooit geweten wat SCAT betekent? Sociaal Cultureel Amateur Toneel dus. Zoals Dik het uitdrukt, een naam die na veel overleg is verzonnen. Verder heb ik de prijzen uit het archief op de website gevist, maar ja, dat loopt vanaf 1988, dus alles ervoor weet ik gewoon niet. Voor de rest van de geschiedenis wordt het dus vissen uit de geheugens van leden en oudleden. Willem heeft voor mij een lijst van alle oudbestuursleden van de site van de Kamer voor Koophandel gehaald, maar daar staan namen op die ik helemaal niet ken. Iemand Douwe Zeeman nog gekend? Is één van de oprichters.

Een bron voor de geschiedenis van het Haagse amateurtoneel is natuurlijk 'Haghespel' en de voorlopers, maar dat heb ik zelf maar vanaf 1992. Misschien toch een keer de bibliotheek in duiken.
Als iemand wat weet, mag ie even een mailtje sturen of reageren op het blog.

14 november 2010

Short Cuts

Het is anders een erg mooie film Bertram. Daar kan geen toneelstuk tegen op ;)

Shame, Shame, Shame

Spijtig, zeer spijtig...

Maar dan moeten jullie juni volgend jaar maar allemaal naar Brussel komen; theatergroep D´eFFeKt speelt dan Short Cuts van Raymond Carver (is ook een film van, maar die is verboden voor mij)! Speeldata zijn 16,17, 19, 22 en 23 juni.

Vaarwel Cameleon, het ga jullie allemaal goed.

Bertram

24 oktober 2010

Afgelopen

Zien jullie die gele banner aan de linker kant? Officiëler wordt het niet.

7 juli 2010

Schipper mag ik over varen...



Ik moest bij deze still uit de film Vampyr toch echt even denken aan Water.

1 mei 2010

Zaterdagvoetbal

Een amateur heeft lief,
houdt van,
wil niet zonder,
zal ook haten,
weg willen lopen,
misselijk worden van narigheid,
maar altijd liefhebben.

Een penningmeester houdt van penningen,
houdt van zijn kas,
vooral als er flink wat in zit,
dat maakt zijn leven soepel,
prettig, zo van hier jij ook wat, er is genoeg.
Maar als de poet op is en er moet van alles geritseld, gebedeld en geschoven worden,
dan is de penningmeester geen liefhebber meer,
dan moet de penningmeester meester zijn
ik ken dan ook geen amateur-penningmeesters,
de penningmeesters die ik ken zijn meesters, het moeten ook meesters zijn, beter dan ik, beter dan een liefhebber, beter met de penning.

Poepen van narigheid als je van toneel droomt of de bühne op moet, en spelen als de mooiste, beste, leukste,
die combinatie bestaat, ik ken het,
ik heb het gezien en het was echt,
en ik had het lief.

Zaterdagvoetbal,
regen en wind,
vorst met hagelsteentjes die in je ogen schieten,
mooi weer en dan een gortdroog veld,
nooit promoveren omdat je altijd verliest,
nooit de betere zijn,
maar je gaat elke dinsdag naar de training,
elke zaterdag naar een verwachtingsvol veld,
elk week weer,
moe, chagrijnig, geen zin, hoofdpijn, kind ziek,
vrouw ervandoor die moet ik nu zoeken, eisende baas rot op joh ik moet voetballeh,
auto kapot, boekhouding nog doen,
niets weerhoudt de liefhebber,
de amateur,
de voetballer die geen ster is,
maar de man is die wil voetballen,
niets houdt hem tegen, want hij is liefhebber.

marx warmerdam

21 april 2010

Volgens mij doet alles het goed. Hulde voor Thijs.