26 november 2007

De kassa is open

De speciale website staat online. Ook al wordt hij nog aangevuld en gewijzigd de komende tijd, de informatie die er op staat klopt en de kaartverkoop gaat beginnen.

Bekijk hem hier of klik op de banner aan de rechterkant.

Later deze week probeer de html-mailing af te ronden.

25 november 2007

De eerste keer

Poeh, poeh.....

.. dat was me wel een erg intensief weekend. Ik heb er wel een tevreden gevoel over. Veel werk verricht en als klapstuk de 1e doorloop. En dan gelijk maar volledig, met alle dans, bewegingen en kledingwissels. Voor mijn gevoel kwam de doorloop als een stoomwals over me heen, ik vraag me af wat ik bewust heb meegemaakt. Zeker met de kledingwissels was het allemaal een hoop tegelijk en soms erg haasten zodat er weinig tijd overbleef om ook nog na te denken wat je eigenlijk op het toneel moest doen.

Natuurlijk ging er genoeg mis en valt er van alles te verbeteren en verfijnen.... maar toch: ik was best onder de indruk hoe ver we voor een allereerste keer kwamen.

Dus: Petje af voor iedereen!!!

En nu uitgeput naar bed...

22 november 2007

café writer's block

19 november 2007

Hallo allemaal,

Wat was het dinsdag een goede repetitie. Echt klasse jullie inzet, betere tekstkennis en wat worden sommige scènes al mooi!

Na een lange productieve middag waarin Nanda en ik de overgangen van scène naar scène in kaart hebben geprobeerd te brengen en de bijbehorende verkledingen en decorwisselingen, zijn we tot scène 25 gekomen.
Dinsdag gaan we weer verder voorafgaand aan onze avondrepetitie. Dan hopen we in het repetitieweekend alles min of meer duidelijk te hebben.

Voor a.s dinsdag staat op de planning: scène 1 (Henk, Mirjam), 4,5 Henk, Mirjam en Jeannette en Armin als bewegers bij 4), 23( Henk en Armin en allen als bewegers en 24 ( Mirjam, Henk en Saskia, Armin, Jeannette)
De Doorloop verschuift naar het weekend. Zaterdag 24/11 het deel voor de pauze en zondag 25/11 het deel na de pauze. Daarvoor werken we dan aan losse scènes. dat schema volgt nog.

We willen jullie vragen om in het weekend ook de kleding mee te nemen en benodigde rekwisieten.

Voor de bewegingsscènes die gedaan worden bij de spelscènes willen we graag dat iedereen bij de voorstelling en doorlopen onder zijn speelkleding een zwarte niet te dikke jogging of dansbroek en zwart hemdje aan heeft. Als je danst in een scène waar je personage niet in speelt, heb je dat aan.
Dan hoef je alleen je bovenkleding uit te doen. Denk eraan dat schoenen met veters beter met elastiek ingeregen kunnen worden, anders kost het teveel tijd als er broeken uit en aan moeten. Die verkledingen moeten we ook oefenen. Dames die een hemd liever wat langer hebben over de billen, mag ook.

A.s Dinsdag hebben we drie verhuisdozen nodig en wat boeken. In de voorstelling 30. de dozen kunnen gevuld zijn met krantenpapier en bovenop boeken zodat ze niet te zwaar zijn. We hebben ook 7 kussens nodig dinsdag en twee bierglazen of flesjes.

Tot dinsdag
Groeten
Freya en Nanda

16 november 2007

Update (2)

Gister afgerond: de scènes van Sally (Lia) op kantoor en Simon (Henk) in de bar. Bij één opname van Henk in het café staat een omstander enorm in zijn mobiel te schreeuwen:"Wat is dat voor een gezeik?". Leuk voor de bloopers.

(Afgerond wil trouwens zeggen dat ik een keuze heb gemaakt uit het materiaal (de beste take dus) en dat het apart opgenomen geluid er onder staat).

(fort) europa

Even aandacht voor wat anders.

Het Vrij Theater speelt binnenkort "Europa" in wachtruimte van NS Station Hollands Spoor. Tussen perron 3 en 4 waar echte reizigers staan te wachten op de trein.

In de aanloop naar de Koersk Monologen zijn een groot aantal Cameleonners destijds gaan kijken bij een uitvoering van Fort Europa van Tom Lanoye. Het stuk van Vrij Theater is daarop gebaseerd.

Ik heb voor het stuk een stomme film gemaakt van ca. 25 minuten samengesteld uit eigen materiaal, fragmenten van film en tv in de stijl van zo'n info-filmpje die je wel eens ziet in tram of bus. Maar dan anders natuurlijk.



Van hun website: "Dankzij de NS en Prorail vinden de voorstellingen plaats in de wachtruimte van het Haagse Station Hollands Spoor, dat een perfecte entourage biedt voor dit toneelstuk."

(...) "Tom Lanoye schreef op verzoek van het Zuidelijk Toneel Hollandia het stuk Fort Europa. Over Europa dat de grenzen sluit maar eigenlijk zelf niet lekker in zijn vel zit. Vier personages staan op het punt te vertrekken uit Europa, door nationalisme, xenofobie, decadentie en bureaucratiebedreigt wordt."

(...) "Maarten Freriks en Anja Hepp, die vorig jaar bij SCAT Cameleon de indrukwekkende locatieproductie Koerskmonologen - De vrouwen van Moermansk heeft gemaakt, voeren de regie. Voor die voorstelling ontvingen ze een nominatie voor de beste regie in de Haagse Toneelcompetitie."


Locatie: wachtruimte NS Station Hollands Spoor, Den Haag
Speeldata 2007: 22, 23, 24, 25, 29, 30 november en 1, 2 december 2007.
Alle voorstellingen beginnen om 20.30 uur
Toegangsprijs: € 8,00. Vrij Theater-vriend € 6,00. Ooievaarspas € 4,00.
Meer info hier.

14 november 2007

geduld

Ik begrijp je ongeduld maruh... ik ga echt eerst door al het materiaal om zo ver mogelijk te komen met de productie. Sneak previews maken kost extra tijd natuurlijk (al zou ik dat wel leuk vinden).

Ik heb net een hoop tijd verloren doordat mijn computer zeer onverwachts en vrij ernstig vast liep. Even onverwachts als het begon was het probleem weer verdwenen. Heel vreemd en erg vervelend.



Wees gerust; al het materiaal wordt onmiddellijk gebackupped.

Ik ben vanmorgen bezig geweest met de website. Ook die moet gemaakt worden. Misschien dat ik daar t.z.t. een soort trailer van het stuk kan tonen.

10 november 2007

Sneak previews

Thijs, komen er nog sneak previews? Ik ben erg nieuwsgierig naar de (voorlopige) resultaten. Misschien op de productiesite?

Ik hoop dat de regen er net zo nat uitziet als dat hij voelde..... het was best koud en dan had ik nog een jasje aan. Die arme Rain....

8 november 2007

Hallo allemaal

Gisteren een goede repetitie gehad. Met name dankzij Saskia die zo lief was de rol van Judith te lezen in de scènes. De teksten gingen bij iedereen al veel beter. Maar blijven aandachtspunt. We hebben diverse logistieke problemen ontdekt die we moeten oplossen, zoals snelle verkledingen, decorwisselingen. Daar komen we op terug.

We zijn gekomen tot scène 33. Daar beginnen we ook volgende week weer. Nanda is er dan ook.

Een flink aantal scènes hebben absoluut extra aandacht nodig omdat ze nog niet of nauwelijks gedaan zijn. Dat zijn tot nu toe in elk geval: scène 4, 14, 15, 23a, 24, 26. De twee boekenscènes 1 en 15 moeten duidelijk verschillend worden en een metafoor zijn voor de staat van de relatie. Dat geldt ook voor de twee kussenscènes 4 en 24. Ditzelfde geldt voor de twee jassenscènes. En de lakenscènes. Tussen Michael en Sally en Tom en Sally. Hier wordt extra tijd voor ingeruimd de komende weken. Ook de barscène 23a is nog nauwelijks gedaan. en scène 26 moet nog helemaal gezet worden ook. De telefoonscène 6 is duidelijk door Nanda gezet qua bewegingen. Die hebben we niet kunnen oefenen.

Ik ga overleggen met Nanda hoe we dit precies gaan plannen.

Verzoek aan jullie: Leer alle teksten zo goed dat je ze als het ware van achteren naar voren kent. Je merkt nu dat de aandacht voor de bewegingen verslapt als je net de tekst bezig bent en andersom is dat ook zo. We moeten nu alles samen gaan brengen.

Dinsdag gaan we er weer tegenaan.

Groeten
Freya

7 november 2007

Update



Ik kreeg vandaag een mailtje van Dik met de vraag of de geluidsopnames in het museum (afgelopen zaterdag) goed waren geworden. Maar ik werk de video-opnames af in de volgorde van opname. Dus aan die takes van zaterdag was ik nog niet toegekomen.

Toch heb ik daarnet even geluisterd en gelukkig, het meeste is goed te verstaan en dus bruikbaar. Geen nieuwe opnames nodig.

Gisteren heb ik de kus-scène van Simon en Rain afgerond. Met name het simuleren van de regen was lastig maar ook leuk om te doen. Ik ben wel tevreden.

Volgende scène: Judith in de keuken.

3 november 2007

Ken uzelf en bezie de mens

Willem, Felicie en ik zijn ooit naar een voorstelling geweest van een nogal deftige amateurtoneelclub. Ach kan mij het schelen het was "Vobeno". Die zijn zo kapitaalkrachtig dat ze gewoon Diligentia afhuren.

Het was een stuk van Maria Goos en ook wel een beetje een parodie op "OSM". Alle belegen deftige dames lieten uitdrukkelijk weten het stuk in zijn geheel niet te waarderen. Ja ze kregen ook zo'n spiegel voorgehouden. En je opeens realiseert dat jou man ook wel eens het hele weekend in Hongkong inplaats, van zakelijke onderhandeling, horizontaal met een oriëntaalse Katja de Russische flipstand uitprobeerd.

Woody Allen houd ons allemaal een spiegel voor. Of we dat nu leuk vinden of niet. Henk, je bent nu eenmaal een snelpratend gebarend iemand die graag piekerd. En daar is helemaal niks mis mee. Woody doet hetzelfde. Ja maar als... en dan. Wat als. Misschien toch maar....toch maar even op de bank. Voeg daar een beetje studentikoos bij en het verhaal is compleet.

Ik vind de films van Woody geweldig hoe hij zich piekerend door de wereld heen worsteld. En na het eind van zo'n film denk je nooit "ik hang me op". Nee dan Ingmar Bergman die vertelde dat hij nooit naar zijn eigen films keek omdat hij er depressief van werd. En mijn moeder tijdens een klassieker van hem de woorden uitsprak: heudiemeudieheu. Hebben die wijfen niks anders te doen dan dat oeverloos gezeik. Spring dan meteen van de brug.

Oh ja heb ik al verteld dat we het de volgende keer gaan doen zonder tekstboekjes. En dat degene die niet spelen op dat moment hun scene mogen voorbereiden in het andere lokaal?

Dik

Toeval?

Misschien.... ik ben zelf helemaal geen fan van Woody Allen, dus het zou best toeval kunnen zijn. Eigenlijk vind ik het gewoon een vervelend mannetje. En zijn films staan ook zeker niet in mijn favorieten lijstje. En toch vind ik dit wel een leuk en boeiend stuk.

Ik weet alleen dat hij veel met zijn handen doet en een beetje nerveus, onrustig en praatgraag type is. Dat probeer ik er een beetje in te krijgen, volgens mij hoort dat ook wel een beetje bij Simon (die rol is immers door en voor Allen geschreven), maar verder....

Oh nee.... lijk ik dan echt op Allen?

2 november 2007

Hoi Henk en Saskia



Wat een plezier om naar te kijken zijn jullie op het filmpje in het park! Prachtig.

Henk, heb jij huiswerk gedaan m.b.t. de motoriek van Allen of is het louter toeval? En de verliefde blik naar Saskia, zo mooi. Saskia die verstoppertje speelt, verliefd, als een volwassen kind. Het vallen, voorbedacht en uitgekookt...en toch ziet het er zo aandoenlijk uit allemaal!

En dan die kus in de regen: ik heb echt genoten van jullie mooie spel!! Dat wilde ik even kwijt.

Groeten Charlotte.

1 november 2007

(voorlopige) Poster



En voilà. De poster. Nog niet definitief, maar heel erg anders wordt hij niet.

Ik ga nog wat versies proberen met meerdere en andere personages maar dit is hem in grote lijnen. Klik op de afbeelding voor een grotere versie.