20 oktober 2008

hoe ging dat ook al weer


Plaatjes draaien, hoe ging dat ook al weer. Een populair tijdverdrijf ooit. En ook vrij intensief. Want het plaatje was zo afgelopen (als het geen lp was) In Amerika vond men al snel een oplossing. De platenwisselaar. Om zo veel mogelijk plaatjes achter elkaar te draaien. Dat scheelde een hoop heen en weer geloop. Op de foto zien we niemand minder dan Rock Hudson. Naast acteren deed hij nog veel meer andere dingen. Hier is hij aan met zijn platenverzameling in de weer. Daarnaast was hij ook graag met knappe jongens in de weer. Tamelijk niet descent voor de jaren 50. Maar zelfs van plaatjes draaien maakte Rock een waar avontuur. Op de boeken/platen kast staat een ouder exemplaar grammofoon die alleen 78 toeren kan draaien. Daar heeft Rock zijn moderner exemplaar op aangesloten. Plaatje op de wisselaar, draaiknop in beweging zetten en het plezier kan beginnen. Vast Perry Como. Dik

gasfornuis


Ooit had ik zoiets van gasfornuis. Een "etna" met aankoopbon uit 1958. En een gebruiksaanwijzing. Z'on keurig boekje met op de omslag een dame in petticoat. Met daaroverheen een schort. En in haar hand een appeltaart die op het punt stond in de oven te verdwijnen. misschien ging ze daarna rock n roll plaatjes draaien. Nou ja zoiets als hiernaast maar dan in cartoon style. Alhoewel deze heel braaf aan de was bezig zijn. Dat was nog voor zij het met de poolboy en de sparman deed. En hij nog niet aan de drank zat. Mooie tijden, de jaren vijftig.
Dik

15 oktober 2008

Straatlantaarn? Het dak er af!

Precies de straatlantaarn die ik al in gedachten had. Het is eigenlijk meer een parklantaarn, zo een als je zou verwachtten in het Willy Dobbeplantsoen.
Als de gemeente ons zo'n lantaar wil lenen is dat fantastisch maar we hebben wel een practisch probleem te overwinnen. De paal is inclusief dat deel dat in de grond steekt al snel zo'n vijf meter lang. De vrije hoogte in het theater is drie en halve meter. Ik zeg: Het dak er af!

Dat fornuis is mooi!

We kunnen ook oude kleden gebruiken en die naar onderen omvouwen om die schuine lijn te krijgen.

soepje anno 1955


En wat vinden jullie hiervan !?
Hopelijk mogen we het echt lenen van
Rob Dernee Witgoed, Rijswijkseweg.
En Thijs, ik vind dat schuin weglopen van zeil en kleed toch mooier. Dus ben ik op de fiets gestapt en naar de Boekhorststraat gegaan. Daar heb je N&M Vinyl en Tapijt, in hun filiaal naast Het Broekenhuis hebben ze 2 tapijten (4mtr. breed) die me wel aanspraken: bruin met een soort krullen erin - Vict0ria, en rood met bloemen - Classic. Allebei erg fout. Kun jij gaan kijken ? Ook hier wel weer zoals je bij de buitenlampen zegt: erg nieuw. Een metalen lamp kan Jaap patineren, maar een vloerkleed sleets maken in 2 maanden ? Ik kan hem een dag of een week in de parkeergarage neerleggen, kijken wat er gebeurt.

Decor

Het was inderdaad rustig zo met z'n vieren. Maar niet minder gezellig en bovendien was er even wat meer tijd om over decor te praten.
Ik had een maquette gemaakt op schaal 1:100. Véél te klein. De volgende keer toch maar 1:50. Maar toch hielp het om een voorstelling van zaken te maken. Zo ben ik toch weer wat verder gekomen.

Voor die paal zat ik ook te denken aan een dukdalf (al kende ik dat woord voor vandaag nog helemaal niet) maar dan met een mooie lamp er bovenop (1) of er tegenaan (2). Liever er bovenop en een beetje verweerd want deze zijn wel erg nieuw.

Verheldering


Dit is 'm: de Industria 2000, als paalkoparmatuur.
Nu op zoek naar een meerpaal of liever nog een dukdalf.
Henk is op zoek naar een buitenboordmotor.

Paalkoparmatuur, de Industria 2000

Tsja, gisteren waren alleen Henk en Willem er.
We konden niet veel meer doen dan een beetje slapen of liever in slaap vallen.
Willem wreef er later nog in dat dit niet langer meer moest duren, we zouden nog 12 repetities hebben.
Daarna met Thijs over kleedjes, schuin - dat wel, meerpalen en licht op bewegend water kabbelend.
Willem ziet het heus wel gebeuren dat de spelers met z'n allen de stad in gaan om kleding te kopen. Ja hoor Willem, toch een keer met z'n allen bij elkaar, al is het maar bij de C&A.
Toen ik thuis kwam moest ik toch echt achter die straatlantaarn aan.
Je kijkt bij de Gemeente Den Haag op internet, bankjes en prullebakken wel, geen srtaatlantaarns, dan het fantastische nummer 14070 bellen, vriendelijke lui, ze bellen Citytec en die gaan erover na denken. Maar ja, ik wil wel de paalkoparmatuur Industria 2000, ontwerp door Friso Kramer (van de prachtige Revolt stoel met fiber), die, wat ik heel verschrikkelijk niet wist, de zoon is van Piet Kramer (architect van o.a. Bijenkorf Den Haag) Moet je nog wat!!

11 oktober 2008

Masterclass door Peter de Baan

Voor alle genomineerde acteurs van de HVA toneelcompetitie wordt op 1 november een Mastercals gegeven door Peter de Baan. Hij is onder andere bekend van 'De vloer op', het improvisatieprogramma met bekende acteurs.
De masterclass is altijd interssant om te bekijken, ook door degenen die niet meedoen. Ben je geïntersseerd, geef je dan op bij Guus vervaart.
Deze masterclass wordt gegeven op 1 november vanaf 10.00 uur in Theater Merlijn, Bilderdijkstraat 33, Den Haag.

10 oktober 2008

Foto's

Op de fotosite (zie link rechts boven) staan nu alle foto's van Een nogal ingrijpend ongeluk. Met dank aan Henk.

6 oktober 2008

Kafka en andere zaken



Morgenavond begint de eerste bijeenkomst voor de nieuwe productie. Veel nieuwe mensen.


En een iets grotere bezetting dan "Een ingrijpend ongeluk". Een speciale site en weblog zijn dan denk ik onmisbaar. Een speelster leest al maanden Kafka. Manon Barthels heeft ook veel met Kafka. We gaan nadenken. Het wordt vast bijzonder.
Hierbij een veelkleurig uitzicht op het stadje Murnau door de Muse van de Blaue Reiter...Marianne von Werefkin

Dik